Vill du nyttja Viaplay på jobbet / Har du modifierat din anslutning?

Företag, hotell och skolor använder sig ofta av nätverk vars servrar är placerade utomlands. Detta kan ställa till problem när du ska nyttja vår tjänst då våra rättigheter är landsbegränsade. Det är även vanligt att de nämna platserna inte tillåter streaming, varpå de stryper åtkomsten till tjänster som erbjuder just detta. Du kan kontakta nätverksadministratören för att kolla upp om du ska få tillgång till Viaplay.

Om du får upp ett meddelande som säger att tjänsten inte är tillgänglig i din region så kan du kontrollera din IP-adress.

  1. Börja med att kopiera ditt IP på följande sida: http://mittip.nu/.
  2. Besök https://www.maxmind.com/en/home och klistra in adressen i fältet som du finner på mitten av sidan.
  3. Klicka på knappen ”GO” och kontrollera IP-adressens lokalisering.

Om det står att du befinner dig i ett annat land än Sverige, vänligen kontakta din nätverksleverantör. Om rätt land anges rekommenderar vi att du provar att spela upp materialet genom en annan plattform (PC/Mac, Smart TV, surfplatta etc). Är det en dator du använder kan du även prova att byta webbläsare. Fortsätter du att stöta på hinder så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst. Klicka då på den röda knappen ”Kontakta oss” nere till höger här på sidan.

Har du  modifierat anslutningsinställningarna så rekommenderar vi att du byter tillbaka till din internetleverantörs standardinställningar. Har du bytt till en anpassad DNS-inställning på din enhet kan du försöka återställa enheten så att den erhåller DNS automatiskt. Om du ansluter via VPN bör du inaktivera det och ansluta direkt via ditt hemnätverk. Ta kontakt med enhetens tillverkare för att få hjälp om du är osäker på hur du går tillväga.

Var den här artikeln till hjälp?
6