Varför kan jag inte registrera mitt kort?

När ett kort inte accepteras visas ett felmeddelande ”Ditt kontokort kunde inte verifieras”. Varför ett kort inte accepteras kan bero på följande orsaker:

  • Kortet är inte ett Visa eller Mastercard.
  • Kortet är inte utfärdat av en svensk bank.
  • Om du försöker genomföra beställningen från en mobil plattform så prova att istället använda en dator. Om du redan använder en dator, prova i en annan webbläsare.
  • För Visa-kort behöver ”Verified by Visa” vara aktiverat alternativt ”Mastercard Secure Code” för kort från Mastercard. Kontakta din bank eller undersök på egen hand i internetbanken vid osäkerhet kring detta.
  • Kortet har en spärr som inte tillåter internetköp, kontakta banken/utfärdaren för att häva spärren – alternativt gör det på egen hand genom din internetbank.
  • Det saknas/finns för lite pengar på kortet. Även vid tecknandet av en gratismånad krävs det att minst 1 kr finns på kortet. Summan reserveras och återbetalas sedan i samband med att vi kontrollerar kortets giltighet.

Bankkort från Nordea är automatiskt stängda för vissa internetköp och därför behöver du vid beställningen gå in på internetbanken, alternativt Nordeas bankapp, för att där öppna kortet för internetköp i 60 minuter. Läs om hur du gör här.

Var den här artikeln till hjälp?
66