Så här fungerar Viaplays sändningar

För att en fotbollsmatch, en film eller ett avsnitt av en serie ska komma hem till dig måste den först gå igenom några olika steg. Här kan du se vilken väg den går för att slutligen hamna hos dig.

Bläddra igenom stegen här nedan:

Viaplays sändning

Viaplays sändning

Samtliga sändningar som vi erbjuder går genom våra servrar (hur det går till förklaras mer i detalj i steg 2). Kort och gott kan man säga att vi har två olika typer av material - live och biblioteksbaserat. Alla sportsändningar som vi erbjuder går live och samtliga serieavsnitt och filmer finns lagrade i ett bibliotek hos oss.
CDN

CDN-leverantörer

Viaplay använder sig av flera så kallade CDN-leverantörer. Det står för Content Delivery Network och innebär att vi skickar vår ström till ett stort antal olika servrar utspridda över hela landet. När du som kund startar upp en sändning får du då den från den server som ligger närmast dig. Detta för att materialet ska färdas så kort sträcka som möjligt från servern hem till ditt vardagsrum. Skulle det vara så att för många kunder blir anslutna till samma server kommer vissa skickas vidare till den som står näst på tur i avstånd.

CDN-leverantörer avgör vilken server som ligger närmast dig, detta baserat på dina nuvarande DNS-iställningar. DNS står för Domain Name System (domännamnssystemet) och hanterar samt översätter domännamn till IP-adresser som behövs för att datortjänster ska fungera korrekt. Dessa inställningar har man möjlighet att manuellt ändra på egen hand. Vi rekommenderar däremot att du alltid använder de inställningar som du får av din nätverksleverantör och avstår från att sätta en egen DNS.

Internet

Din internetleverantör

När sändningen lämnat våra CDN-leverantörers servrar når de först och främst din nätverksleverantör som i sin tur levererar sändningen till just dig. Vi rekommenderar en nedladdningshastighet på minst 10 Mbit per sekund för live-material i HD-kvalitet.

bredbandskollen.se har du möjlighet att testa ditt bredband för att se hur det ligger till för dig. Har du en internethastighet under detta kan du ta kontakt med din nätverksleverantör för att eventuellt höja uppkopplingen något. Det kan vara värt att tänka på att Bredbandskollen i första hand mäter hastigheten mellan din nätverksleverantör och Bredbandskollens servrar - alltså inte nödvändigtvis till de servrar som vi använder oss av för att leverera sändningen.

Nätverket

Nätverket i hemmet

Vi rekommenderar alltid användning av nätverkskabel när möjligheten finns - då vi vet att detta gör uppkopplingen ännu mer stabil. Skulle du uppleva att kvalitén skiftar finns det alltid vissa saker du kan säkerställa med nätverket för att vara säker på att det fungerar så bra som möjligt:

  • Återställ nätverket. På samtliga routrar finns det en on/off-knapp som du kan använda för att stänga av nätverket, sedan kan du låta det vara avstängt i någon minut innan du sedan startar upp det igen. Det kan då ta ytterligare några minuter innan enheterna i hemmet på nytt är uppkopplade till nätverket.
  • Undersöka routerns placering i hemmet. Står routern långt bort från enheten du använder dig av kan detta påverka upplevelsen när du streamar material. Mycket av signalstyrkan försvinner dessutom om det finns flera tjocka väggar mellan dem.
  • Radiovågor. Störningar kan uppstå om det finns flera olika sändare och mottagare på samma trådlösa frekvens. Detta kan uppstå både i en villa och i lägenhetskomplex där många bor nära varandra. Mikrovågsugnar, fasta- och mobila telefoner och andra enheter som använder sig av radiovågor kan ge upphov till störningar på nätverket. En lösning då kan vara att byta kanal eller frekvens på din router. Det kan du antingen göra själv direkt genom routern eller via en dator som är uppkopplad på nätverket, din nätverksleverantör kan också hjälpa till med detta. En god idé kan alltså vara att kika i manualen till din router eller ringa upp din leverantör.
Din enhet

Enheten som används

Alla enheter hanterar och tar emot information på olika sätt och olika snabbt. Det här kan resultera i att du upplever en bättre kvalité och en mer stabil uppspelning på en viss enhet. Vi använder oss dessutom av olika videoformat på de olika enheterna, så alla alla enheter får det format som just den specifika enheten bäst. Så här ser uppdelningen ut:

  • HLS - Android och iOS-enheter
  • DASH - HTML5 (webbläsaren Chrome samt Chromecast)
  • MSS/Smooth - Spelkonsoler, Smart-TV samt Silverlight (webbläsarna Firefox, Safari och Internet Explorer).

Beroende på vilken enhet du använder dig av kan det även vara en fördröjning på upp till 90 sekunder på sportsändningar. Detta beror på att vi kodar om samtliga sändningar så att de kan spelas upp över internet.