Behöver du hjälp?

Sök bland våra frågor och svar om Viaplay!

Bilden fryser/buffrar kontinuerligt

Buffringsproblem är allt som oftast nätverksrelaterade och därför är det bra att säkerställa att nätverket fungerar som det ska. Vi på Viaplay använder oss av Adaptive Streaming vilket innebär att om internetuppkopplingen eller -hastigheten är instabil kommer kvalitén på strömmen justeras automatiskt. I värsta fall börjar det buffra om uppkopplingen tappas tillfälligt.

Först ser vi gärna vi att du testar din nuvarande hastighet på http://www.bredbandskollen.se/ . Nedan ser du våra rekommenderade nivåer för nedladdning.

  • 3,0 megabit per sekund – rekommenderas för SD-kvalitet
  • 10,0 megabit per sekund – rekommenderas för HD-kvalitet och även sport

Under 20 ms är utmärkt för Svarstid, medans under 100ms är fortfarande bra. Är svarstiden över 100ms rekommenderar vi att du flyttar dig närmare till routern och kopplar bort övriga enheter som inte används. Det är även värt att koppla din enhet till wifi:n på nytt och till slut starta om routern om ovannämnda inte hjälper. En högre svarstid kan göra att internetbaserade tjänster tar längre tid att ladda och att materialet du försöker titta på börjar buffra.

Var den här artikeln till hjälp? 11
Kontakta oss