Behöver du hjälp?

Sök bland våra frågor och svar om Viaplay!

Du kan också leta bland Vanliga frågor & svar nedan.

Så här fungerar Viaplays sändningar

Det finns några olika steg för att en fotbollsmatch, en film eller ett avsnitt av en serie ska kunna komma hem till dig. Nyfiken? Se nedan.

För att du som kund alltid ska ha bra kvalité på sändningarna gentemot din enhets kapacitet, så är innehållet utsänt med vad vi kallar för ”Adaptive Bit Rate”-teknologin. Med detta menas att videokvalitén och skärmupplösningen är anpassat efter din internethastighet samt kapaciteten av enheten som används. Med andra ord – om du har en stabil och stadig uppkoppling kommer du att få en stabil och stadig upplevelse. Är din uppkoppling däremot varierande, kan även din sändning komma att variera i kvalité och du kan uppleva att det buffrar.
Här kan du se vilken väg sändningen tar för att till slut landa hemma hos dig.
När en person väljer något ur vårt innehåll så skickas det automatiskt ut en förfrågan om at få ta del av detta genom ditt nätverk. Förfrågan blir därefter uppfångad av en CDN (Content Delivery Network), som senare samlar och överför den nödvändiga informationen om din enhet och internethastighet till distributören av innehållet.

CDN är alltså ett system av utsändningsservrar som levererar innehåll till användare baserat på olika variabler. Systemet väljer automatiskt den CDN som är tekniskt sätt närmast mottagaren – inte nödvändigtvis geografiskt. Skulle servern bli överbelastad så kommer användaren i sig att automatiskt bli kopplad mot en annan server – samma sak gäller ifall en server skulle krascha. Med detta system kan alltså inte Viaplay bli överbelastat.

 

Fördröjningar på live-event?
Beroende på hur enheten tar emot strömmen kan fördröjningen variera i tid. I och med att signalen behöver kodas om så att den är anpassad för att sändas digitalt över internet istället för linjär TV-sändning, kan det ske en viss fördröjning med upp till 90 sekunder, när det kommer till exempelvis live-event.

Var den här artikeln till hjälp? 3
Kontakta oss