Behöver du hjälp?

Sök bland våra frågor och svar om Viaplay!

Du kan också leta bland Vanliga frågor & svar nedan.

Varför kan jag inte registrera mitt kort?

Varför kan jag inte registrera mitt kort?
När ett kort inte accepteras visas ett felmeddelande ”Ditt kontokort kunde inte verifieras”. Varför ett kort inte accepteras kan bero på följande orsaker:

  • Kortet är inte ett Visa eller Mastercard.
  • Kortet är inte utfärdat av en svensk bank.
  • Om du försöker genomföra beställningen från en mobil plattform så prova att istället använda en dator. Om du redan använder en dator, prova i en annan webbläsare.
  • För Visa-kort behöver ”Verified by Visa” vara aktiverat alternativt ”Mastercard Secure Code” för kort från Mastercard. Kontakta din bank eller undersök på egen hand i internetbanken vid osäkerhet kring detta.
  • Kortet har en spärr som inte tillåter internetköp, kontakta banken/utfärdaren för att häva spärren – alternativt gör det på egen hand genom din internetbank.
  • Det saknas/finns för lite pengar på kortet. Även vid start av en provperiod krävs det att minst 1 kr finns på kortet. Summan reserveras och återbetalas sedan i samband med att vi kontrollerar kortets giltighet.

Bankkort från Nordea är automatiskt stängda för vissa internetköp och därför behöver du vid beställningen gå in på internetbanken, alternativt Nordeas bankapp, för att där öppna kortet för internetköp i 60 minuter. Läs om hur du gör här.

Varför behöver jag registrera ett betalkort när jag vill påbörja en provperiod eller har en värdekod?
På grund av studiorättigheter och för kontroll att du är över 18 år behöver du ansluta ett betalkort. Har du en värdekod kommer motsvarande rabatt dras av när du fyllt i koden och klickat på Använd. Kontrollera totalsumman innan du slutför ditt köp för att vara säker på att rabattkoden blivit korrekt registrerad.

Var den här artikeln till hjälp? 116
Kontakta oss